Informujemy, że w ostatnim czasie nasiliły się działania oszustów, którzy kontaktują się telefonicznie z Klientami i podają się za pracowników Banku Spółdzielczego, Zrzeszenia BPS, firm informatycznych, CBŚ czy Policję.
Przestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą i nakłaniać Cię do:
- wybrania pieniędzy z rachunku bankowego i przekazania w „bezpieczne miejsce”
- przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej
- podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości)
- zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer/VNC)
- wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej
- NIGDY NIE podawaj powyższych danych, NIE instaluj dodatkowych aplikacji i NIE potwierdzaj żadnych operacji, których nie zleciłeś.
- ZAWSZE SPRAWDZAJ TREŚĆ POTWIERDZANEJ OPERACJI
Pamiętaj:
- Bank nigdy nie wysyła do swoich klientów maili ani nie dzwoni z pytaniami dotyczącymi haseł lub innych poufnych danych, ani z prośbami o ich aktualizację. Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania
- Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych
- Zawsze sprawdzaj jaką transakcję autoryzujesz
- Bądź zawsze ostrożny w kontaktach z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku lub policji.
- W połączeniach telefonicznych nie sugeruj się wyświetlaną nazwą i numerem telefonu, gdyż numery telefonów można spoofować, czyli podrabiać – można zadzwonić do kogoś z dowolnego numeru telefonu (jeśli masz taki numer w książce telefonicznej to wyświetli się nazwa pod jaką masz go zapisany)
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku lub policji, w przypadku podejrzeń rozłącz się. A następnie sam zadzwoń lub zgłoś się osobiście by wyjaśnić sprawę.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa:
Film: Uważaj na oszustwa „na pracownika banku”!
Film: Bankowość dla seniora – warto mieć konto w Banku aby uniknąć np. oszustw „na wnuczka”
Filmik interaktywny (w którym po każdej scenie widz musi dokonać wyboru działania): „CYFROWO I BEZPIECZNIE. A Ty jak wybierzesz?”
Infografika: Voice Phishing – Oszustwo z wykorzystaniem połączenia telefonicznego